Re: Interactive la musique?


Subject: Re: Interactive la musique?
From: dAvId_cRoNkItE (cronkite@videotron.ca)
Date: Tue Apr 06 1999 - 02:12:56 EDT


Greetings all. Salut tout le monde.

As an aside to the recent discussion about interactivity and interactive
music, I'd like to invite my Montrealer friends and colleagues (and anyone
interested who's passing through) to a concert this Wednesday night (April
7th) at Salle Pierre-Mercure, 8pm. The concert is in fact to celebrate UQAM's
30th anniversary and they've invited a few graduates to mark the occasion.
Former piano students of Pierre Jasmin are presenting works of Shedrine,
Gershwin, Subhiyah, Piazzola and myself (Cronkite). Not the typical EA
repertoire of course but (you guessed it), my contribution is an "interactive"
piece for MIDI controller, computer, sampler and MIDI piano (disklavier).

J'aimerais inviter mes collègues Montréalais ou tout autres personnes
intéressées à un concert ce mercredi soir (le 7 avril) à la salle
Pierre-Mercure (20h) ou je vais présenter "Méridiens", une pièce (oui...)
"interactive" pour contrôleur MIDI, ordinateur, échantillonneur et piano MIDI
(disklavier) dans le cadre d'un concert organisé par l'UQAM pour fêter leur
30e anniversaire. Oeuvres au programme?: Shédrine, Gershwin, Subhiyah,
Piazzola et moi-même (Cronkite) - toutes pour piano solo sauf la mienne. Une
soirée... mettons... non-acousmatique! ;)

In this particular case (the piece is called "Méridiens"... not to be confused
with the bar, Alex), the computer program (created with Max and called
"Probe") isn't endowed with a hell of a lot of self-will (intelligence) but
acts more as a prosthesis - an "extended" instrument with a sophisticated
memory management system enabling the user (interpreter/performer) to access
data (notes, aggregates, recorded sequences, different timbres, etc.)
conveniently from the MIDI keyboard.

In no way does the software mimic an imaginary performer as is the case in
some "interactive" works. The piece is completely improvisational and focuses
very much on the pianistic gestures of the performer. The way data is saved
depends very much on the qualities of these gestures and the qualities of
these same gestures depends very much on the performer's reaction to the
content of a probability table that governs pitch, for in this piece playing
“Do” or “Ré” doesn’t necessarily generate “Do” or “Ré”. :)

Dans le cas de "Méridiens", le logiciel (crée dans l'environnement Max) n'agit
pas comme un instrumentiste (en simulant un duo) mais plutôt comme une
prothèse ou "extended instrument" (Oliveros). L'interprète explore (c'est une
pièce totalement improvisée) un monde mélodique-harmonique via une table de
probabilité qui est en constante évolution (donc mettons que de jouer "do" ne
donne pas nécessairement "do"). Le logiciel est équipé aussi avec un système
de mémoire qui rend disponible, directement sur le clavier MIDI, tout "objets
trouvés" au long des "sondages" (le logiciel s'appelle "Probe") successifs.

Anyone interested should first try to contact me (it's cheaper) at the
coordinates below. Otherwise, tickets are of course available at the door.
Some (apparently) are known to arrive at the pause (I start the second half)
via the doors connecting to the Metro. ;)

Toutes personnes intéressées peuvent me contacter directement (c'est moins
cher); sinon on peut bien-sûr toujours avoir des billets au guichet. D'autres
(supposément) arrivent a l'entracte (je commence la 2e partie) via les portes
liées au Métro. ;)

Nice to see cec-discuss-ing more than composers' changed or missing email
addresses!

David Cronkite
596-3728
cronkite@videotron.ca



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