Down Here On Earth, CHANTS LIBRES - ESPACE GO 24-25 mars 99


Subject: Down Here On Earth, CHANTS LIBRES - ESPACE GO 24-25 mars 99
From: Alain Thibault (thibaul@CAM.ORG)
Date: Thu Mar 11 1999 - 15:59:23 EST


English follows

Communiqué
Pour diffusion immédiate

Down Here On Earth : opéra pour 3 voix et 5 guitares électriques préparées :
une boîte de Pandore vocale et sonore

La Compagnie lyrique de création CHANTS LIBRES accueille à Montréal pour
deux soirs seulement à la salle du Théâtre ESPACE GO, les 24 et 25 mars
prochain, Down Here On Earth, une oeuvre remarquable d'une grande
inventivité musicale et au nerf poétique, qui va droit au coeur. Cet opéra
pour 3 voix et 5 guitares électriques préparées, du compositeur Rainer
Wiens et de la librettiste Victoria Ward, a été créé à Toronto en 1998 par
la compagnie Autumn Leaf Performance. Cette oeuvre puissante et
dérangeante a reçu les critiques les plus élogieuses des médias torontois.

Par une nuit illuminée par la lune, quelque chose a envahi la vie de Red
(Richard Armstrong) et de Mercy (Fides Krucker). Seuls et itinérants, ils
vivent dans les ruines d'une tour de communication abandonnée, hantées par
la présence d'une enfant (Susanna Hood). Leurs deux âmes sont prises dans
l'échec d'un rêve, perdues entre ce qu'a été l'amour et ce qu'il est
devenu. Ils poursuivent...pour oublier. Red se plaît à jouer au
scientifique qui construit des machines contre les fantômes du passé. De
l'autre côté, Mercy ne trouve aucune consolation. Seules ses potions
l'apaisent un peu, lui permettent d'imaginer d'autres temps, sécurisants et
chauds, des temps où, petite fille, elle pouvait regarder la lune et
nourrir de grandes espérances.

Cette tragicomédie explore les thèmes de l'amour perdu, du renouvellement
de la passion et de la quête d'authenticité. La musique de Wiens
déconstruit le mythe de la guitare électrique pour l'introduire dans le
domaine de l'action dramatique et de la mélodie, dans une expérience
orchestrale et vocale d'une grande richesse provocatrice. Les qualités
usuelles de la guitare sont transformées en symphonie percutante, dans un
genre qui se situe quelque part entre Harry Partch, Brian Eno et la musique
indonésienne. Des techniques de voix élargies nous offrent une
démonstration du potentiel de la voix humaine.

Le compositeur Rainer Wiens a développé, au cours des quinze dernières
années, un style unique pour la guitare en jazz contemporain. Il a aussi
composé pour la danse, le théâtre, la télévision et le cinéma. Il a fondé
un groupe de jazz Silk Stockings et a cofondé Sound Image Theatre avec Jan
Komarek. Pour Down Here On Earth, il a conçu un monde de dureté et de
désolation urbaine avec la quintessence de l'instrument urbain : la guitare
électrique, transformée au-delà de la reconnaissance possible.

En invitant ce spectacle à Montréal, Chants libres souhaite, à l'instar de
ses productions, offrir au public montréalais une oeuvre exploratrice,
innovatrice qui repousse les limites de la création, une oeuvre qui porte
toujours en son centre, la voix.

Extraits de critiques :

With its minimalist apocalyptic set, cool five-man guitar orchestra and
bloody Gothic subtext, Down Here On Earth captures the pomo-chic look
needed to revitalize opera.
                NOW Magazine

Tenderness in an alien landscape... Wiens' music for the guitars, always
interesting and often haunting, provided a soundscape evoking a world
beyond conventional signposts.
                Globe & Mail

Krucker is especially compelling. Her role as a woman trying frantically
to escape the darkness of her suffering allows many opportunities to show
off her celebrated vocal technique. Krucker can sing, scream, growl and
shout with equal conviction. These are the sounds of fear and madness.
                The Toronto Star

The guitar creates an audible ground for this opera, calling up an amazing
range of sounds that can be atmospheric or melodic, functioning as weather,
or as commentary on the drama....
                eYe Magazine

Powerful and disturbing.
                Radio-Canada

DOWN HERE ON EARTH
Musique : Rainer Wiens
Livret : Victoria Ward
Mise en scène : Thom Sokoloski
Scénographie et costumes : Vikki Anderson
Éclairages : Bonnie Beecher

Voix : Richard Armstrong, baryton, Fides Krucker, mezzo-soprano,
Susanna Hood, soprano

Musiciens : John Gzowski, Rainer Wiens, Bill Parsons, Nilan Perera, Monte Horton

Une production de Autumn Leaf Performance.

Down Here On Earth
Dates des représentations : mercredi 24 et jeudi 25 mars 1998, 20 h**
Lieu : salle du Théâtre ESPACE GO,
Adresse : 4890, Boulevard Saint-Laurent, Montréal (angle boulevard Saint-Joseph)
Renseignements et réservations : (514) 845-4890
Prix des billets : 20 $ (adulte) ; 15 $ (étudiant)

** Un échange entre les artistes et le public aura lieu après le spectacle.

-30-

Relationniste :
Isabelle Bleau
Isabelle Bleau Communications
(514) 933-2523
_______________________________________________________________________
Press release
For immediate distribution

Down Here On Earth: opera for three voices and five prepared electric
guitars opens a Pandora's box of voice and sound

The Compagnie lyrique de création CHANTS LIBRES is pleased to welcome Down
Here On Earth to Montreal for two performances only (March 24 and 25) at
the ESPACE GO theatre. Down Here On Earth is a remarkably inventive musical
work in a poetic vein that goes straight to the heart. An opera for three
voices and five prepared electric guitars by composer Rainer Wiens, with
libretto by Victoria Ward, it was created in Toronto in 1998 for the Autumn
Leaf Performance company. This powerful, disturbing work has been highly
acclaimed by the Toronto media.

One moonlit night, something invades the life of Red (Richard Armstrong)
and Mercy (Fides Krucker). Alone and homeless, they live in the ruins of an
abandoned communications tower, haunted by the presence of a Child (Susanna
Hood). The two souls are caught in a failed dream, lost between what their
love once was and what it has become. They go onŠhoping to forget. Red
plays scientist, building machines to fight the ghosts of the past. Mercy
finds no consolation. Her potions calm her somewhat, enabling her to
imagine another time - secure and warm - when she was a small girl, staring
at the moon and cherishing high hopes.

This tragicomedy explores the themes of lost love, resurgent passion and
the search for authenticity. Wiens' music deconstructs the myth of the
electric guitar, bringing it into the domain of dramatic action and melody
in a rich, provocative orchestral and vocal experience. The guitar's usual
qualities are turned into a percussive symphony in a genre somewhere
between Harry Partch, Brian Eno, and Indonesian music. A broad range of
vocal techniques is used to show the full potential of the human voice.

Over the past 15 years, composer Rainer Wiens has developed a unique style
for the contemporary jazz guitar. He has also composed dance music and
music for the theatre, television, and film. He is the founder of the jazz
group Silk Stockings, and co-founder with Jan Komarek of Sound Image
Theatre. For Down Here On Earth, he has conceived a harsh, desolate urban
world using the quintessential urban instrument - the electric guitar,
transformed beyond recognition.

Chants libres has invited this show to come to Montreal in the hope that,
as with its own productions, it can offer the Montreal audience an
explorative, innovative work that stretches the boundaries of creativity -
a work that centres on the human voice.

What the critics have to say:
With its minimalist apocalyptic set, cool five-man guitar orchestra and
bloody Gothic subtext, Down Here On Earth captures the pomo-chic look
needed to revitalize opera.
        NOW Magazine

Tenderness in an alien landscapeŠ Wiens' music for the guitars, always
interesting and often haunting, provided a soundscape evoking a world
beyond conventional signposts.
        Globe & Mail

Krucker is especially compelling. Her role as a woman trying frantically to
escape the darkness of her suffering allows many opportunities to show off
her celebrated vocal technique. Krucker can sing, scream, growl and shout
with equal conviction. These are the sounds of fear and madness.
        The Toronto Star

The guitar creates an audible ground for this opera, calling up an amazing
range of sounds that can be atmospheric or melodic, functioning as weather
or as commentary on the dramaŠ
        eYe Magazine

Powerful and disturbing.
        CBC

DOWN HERE ON EARTH
Music: Rainer Wiens
Libretto: Victoria Ward
Director: Thom Sokoloski
Set and costume design: Vikki Anderson
Lighting: Bonnie Beecher

Voices: Richard Armstrong, baritone; Fides Krucker, mezzo-soprano;
Susanna Hood, soprano

Musicians: John Gzowski, Rainer Wiens, Bill Parsons, Nilan Perera, Monte Horton

An Autumn Leaf Performance production

Down Here On Earth
When: Wednesday, March 24, and Thursday, March 25, 8 p.m.**
Where: ESPACE GO theatre
4890 St. Laurent, Montreal (corner St. Joseph Blvd.)
Information and reservations: (514) 845-4890
Tickets: Adults $20, students $15

**Post-performance discussion with the artists

-30-
Publicist:
Isabelle Bleau
Isabelle Bleau Communications
(514) 933-2523



This archive was generated by hypermail 2b27 : Wed Jun 11 2003 - 13:08:53 EDT