preparing a piece for CD


Subject: preparing a piece for CD
From: Nikki Halpern (101762.3705@compuserve.com)
Date: Thu Oct 10 1996 - 19:58:49 EDT


Here's a question for everyone with experience recording ea music to CD: What
if anything do you do to a finished piece before recording it to CD?

Why do I ask. For another composer, I have made CD copies of a piece which
passes very well in concert. I listen to the CD in the studio and it sounds
fine. But apparently when he plays the discs for others--in their homes, and
therefore on whatever stereo systems they happen to have--there are problems
of 1) level (the beginning which was soft is now inaudible); and 2) eq (there
is too much bass, sometimes saturated).

I presume therefore that for a piece to pass well on an "average" home stereo
system at an "average" living room level, it is necessary both
        -- to compress the signal (if it has a wide dynamic range), and
        -- to filter out the very low end (if it has one).

I spoke to a composer who confirmed this by saying he makes 3 "versions" of
each piece: one for concert, one for CD, one for radio. For the CD version
he compresses slightly ("manually" on the console); filters out everything
below 80 Hz; and adds a little global reverb.

Do others do this as well? If not, what do you do instead, or differently, or
in addition?

Naturally, I am interested in all the details (programs, settings, etc.) since
I am seeking this information in order to help me to produce acceptable CD's
privately.

But I am also curious at what point this intervenes in a professionally
mastered, marketed CD. Does the mastering facility typically perform this
sort of processing? or is it rather the composer who prepares his/her piece
ahead of time?

Thanks in advance to anyone who can offer information or advice (or pointers
to previous discussions, or references to texts) on this topic.

Benjamin Thigpen
101762.3705@compuserve.com

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Voila une question pour tous ceux qui ont enregistre (ou qui ont fait
enregistrer) de la musique electroacoustique sur CD: qu'est-ce-que vous
faites avec la piece achevee avant de la graver sur le CD?

Je pose la question parce'que j'ai fait, pour un autre compositeur, des copies
sur CD d'une de ses musiques qui passe tres bien en concert. Si j'ecoute le
CD en studio, c'est bon. Mais, apparait-il, quand il passe les discs pour des
autres--chez eux, donc sur des chaines hi-fi quelconque--il y a des problemes
1) de niveau (le debut que etait faible est maintenant inaudible); et 2) de
filtrage (il y a trop de graves, parfois satures).

Il me semble, alors, que si une piece va passer bien sur une chaine hi-fi
"moyenne" a un niveau d'ecoute "moyen", il faudra a la fois
        -- compresser le signal (s'il y a un grand ambitus dynamique), et
        -- filtrer les hyper-graves (s'il y en a).

J'en ai parle a un compositeur qui m'a confirme dans cette impression en
disant qu'il prepare 3 "versions" de chaque piece: une pour concert, une pour
CD, une pour radio. Pour la version CD, il compresse legerement ("a la main"
sur le console); il filtre tout ce qui est en dessous de 80 Hz; et il ajoute
un peu de reverb globale.

Faites-vous la meme chose? Sinon, qu'est-ce-que vous faites a sa place, ou
autrement, ou en plus?

Naturellement, je m'interesse a toutes les details (programmes, parametres,
etc.) puisque je cherche cette information pour m'aider a graver a titre prive
des CD acceptables.

Mais d'autre part, je suis curieux de savoir a quel point cela intervient dans
la production d'un CD commercialise. Est-ce la maison mastering qui fait ce
processing? Ou est-ce plutot le compositeur qui prepare son piece lui-meme?

Merci d'avance a tous ceux qui puissent m'offrir d'information, des conseils,
ou des references a d'autres sources d'information a ce sujet.

Benjamin Thigpen
101762.3705@compuserve.com



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